søndag 4. mai 2008

Bruksrekrutt :-)


Loke, jeg og Danka når vi leker sammen :-) Loke har våteksem på halsen. Så ikke så deilig ut, men trur ikke at Loke brydde seg så mye om det. Ikke nok til at han ikke ville være med å leke ihvertfall..:-)

Mamma har jo meldt på meg og hun som bruksrekrutt for NBF (Norsk Brukshundsports forbund eller noe sånt.. :-S) og i helgen har vi hatt vår første samling. Mamma fikk jo selvfølgelig ikke tatt noen bilder ute skogen (hun har vanskeligheter nok til å klare å holde tempoen min der hun henger som et slips i linen..) men hun fikk no noen bilder av meg, Danka (en gul labrador) og Loke (en golden) når vi lekte litt sammen på fredagskvelden :-)


Her er jeg og Danka :-)


Her er jeg og Loke på tur til Lokes mamma Eva Liz. Er vi ikke fine da?? Danka står sammen med sin mamma Snefrid :-)

Fredagen så var det kun teori, så da fikk bare vi hunder ligge i bilen. Skikkelig kjipt assa. Helt tils vi fikk komme ut å rase da :-) Det var deilig :-) Jeg liker både Danka og loke veldig godt. Spesielt Loke da, fordi han er jo faktisk en meget flott gutt.. :-) Danka var litt sjalu på meg siden hun mener at Loke er hennes kjæreste. Men jeg brydde meg ikke så veldig hardt med det. Måtte si ifra til henne en gang eller to slik at hun skjønte at jeg ikke likte bøllingen hennes, men i stort sett så synes jeg at det var veldig stas å leke med de begge to :-)


Her leker jeg og Loke med en kopp. Jeg stjal den fra han :-) Han prøvde å få tatt den tilbake igjen men det eneste han fikk tak i var øret mitt.. :-)

Lørdagen så trente vi først lydighet. Mamma ville vi sku trene ligg under marsj siden vi aldrig har gjort det. Det gikk ikke noe bra. Jeg hadde plutselig glemt bort hva ordet "ligg" betyr. Kunne det ikke ens forran eller ved siden av mamma.. :-S Sier mamma da. Jeg er ikke helt enig. Jeg synes bare at det var så kjedelig. Dessuten så var jeg jo rimelig fornøyd med den luftingen sammen med Danka og Loke på morran da vi fikk springe å leke sammen LENGE! :-) Instruktøren sa at mamma sku ha en godbit i hånden og så føre den fort ned til bakken, så kom jeg til å legge meg. Mamma har aldrig prøvd noe sånt på meg før, men siden instruktøren insisterte så sku hun no prøve. Jeg stod like pent og såg på hånden til mamma som for kjapt til bakken, men skjønte ikke akkurat at det betydde at jeg sku legge meg.. Hmfr! Rare folk assa! Mye skal man no se før øyene triller av... Mamma sa bare til instruktøren at jeg var ikke vant ved sånne ting, og det var jo veldig tydelig da siden jeg ikke gadd å gjøre noe når mamma gjorde sånn. Så hun gjorde det no ikke noen fler gang :-)

Andre runden så sku vi prøve oss på fritt hopp over hinder. Det betyr vist nok at jeg skal sitte ved siden av mamma. Når hun sier "hopp" så skal jeg hoppe selv over hindret og sette meg på andre siden. Det klarte jeg jo galant! Jeg har vel holdt på med agility.. :-) Så hoppet jeg like pent tilbake for å så sette meg ved siden av mamma igjen. Mamma ble veldig imponert da og jeg fikk masse godteri, ball og hipp hurra :-)

På ettermiddagen så rakk vi å gå 2 spor. Jeg har jo ikke gått spor siden i høst, men husket godt hva jeg sku gjøre. Hvis no ikke mamma bare sku være så treig hele tiden!! Jeg må formligen slepe henne frem i sporet!! Hun går kjempesakte assa!! Og ikke er jeg så interessert av de pinnene/lekene som ligger i sporet heller. Jeg synes det er mye artigere å gå spor en å plukke opp de pinnene assa. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal gjøre det.. :-S

Søndagen så tenkte jeg no at jeg sku no prøve å plukke de opp da, siden mamma blir så glad når jeg gjør det. Så på første sporet så plukket jeg opp begge pinnene, men gikk rett over ballen som låg til slutt. Trudde jo det var pinner jeg sku finne jo!! Ball er jo for så vidt favorittleken min, men hvis jeg skal være helt ærlig så er det enda artigere å gå spor assa.. Så noen ganger logrer jeg bare litt til pinnen/ballen bare for å være hyggelig å vise at jeg faktisk sett de, før jeg må forte meg videre. Mamma påstår at vi må trene mer på akkurat opplukk av pinner, så vi blir vel å måtte gjøre det da.. :-S

Etter vi gått spor idag, så dro vi for å spise lunsj. Dvs menneskene fikk lunsj. Ikke vi hunder.. Kjipinger assa!! Men mamma ga no meg og en brødskive slik at jeg fikk no smake litt da men.. Ble ikke mett akkurat for å si det slik! Jaja.. Etter lunsjen så sku vi prøve budføring. Da skal jeg sitte i utgangsstilling ved siden av mamma, så sier hun "gi bud" og jeg skal springe til en annen person som stod en bit bort. Jeg har aldrig gjort dette før, så jeg satt no så pent ved siden av mamma når hun sa "gi bud". Tross at jeg er veldig glup så må jo mamma skjønne at jeg ikke vet hva "gi bud" betyr bare sånn uten videre.. :-S Men jeg sprang no avgårde til den dere fyren når han ropet litt og det var tydeligvis bra fordi han sa at jeg var flink og lekte masse med meg. Så fikk jeg springe tilbake til mamma igjen :-) Det var jeg flinkest til :-) Vi skal trene budføring hjemme sier mamma, mellom henne og pappa. Det går nok helt fint det. Er jo ikke så lett å vite hva man skal gjøre når man ikke kan norsk assa!! Trur at mennesker av og til glemmer bort at vi hunder faktisk ikke snakker norsk sånn uten videre.. :-S

Siste sporet vi gikk fungerte fint. Jeg dro no bare mamma gjennom skogen som vanlig, plukket opp den første pinnen, gikk over den andre (så den men hadde det litt travelt videre..) og fann ballen min til slutt. Og så var vi ferdige :-) Mens vi ventet på de andre så lekte jeg litt sammen med Loke. Jeg og han dro opp noen småtrær å hadde dragkamp med. Det var gøy! :-) Jeg viste også at jeg kan krype (mamma sa jeg måtte ligge ned, så jeg gjorde no bare det. Men siden jeg ville til Loke så krøp jeg no bare bort til han likevel.. Det må jo være lov?:-) Jeg reiste meg jo aldrig opp?:-)), og Loke viste hvordan en ordentlig halsing sku høres ut. Jeg bjeffer ikke så høyt assa.. :-)

Det var gøy å være en hel helg sammen med mamma i skogen, enda jeg er litt sliten akkurat nå. Men det er sånn deilig sliten :-) Og du må ikke tru at jeg er mindre sliten enn at jeg faktisk klarer å holde kontroll på mamma hvor hun er.. Kan jo ikke risikere at hun plutselig drar avgårde ut i skogen igjen, uten at jeg får være med, og det skal jeg ikke ha noe av! :-)

Ingen kommentarer: