onsdag 25. juni 2008

Min første jakttrening!

Idag har jeg vært på min første jakttrening :-)
Jeg må si at jeg ble litt skuffet. Det heter jo jakttrening, og dermed så trudde jeg at jeg sku få jage noe.. Men det fikk jeg ikke. Det hele gikk ut på at jeg måtte sitte å vente (!!) når disse dummyene blir kastet ut. Jeg som bruker å få springe etter ting i en gang når mamma eller pappa kaster de?!! Hmfr!! Men mamma ble jo litt imponert da, for jeg satt jo faktisk igjen... :-)

Det vi trente først var markering. Da sku jeg som sagt sitte igjen mens det ble kastet ut en dummy. En dummy er for øvrig en slags pose som man skal springe å hente, og så avlevere til mamma. Jeg var veldig flink her, og satt hele tiden å ventet på at jeg sku få "apport" slik at jeg kunne få springe å hente den. Så sprang jeg i fullfart ut å hentet den, og tilbake til mamma igjen med den. Jeg er litt flinkere å hente dummyer mener mamma enn apportbukker. På apportbukkene så bruker jeg å kaste og tygge litt, men det gjorde jeg ikke med disse dummyene. Så mamma var kjempeimponert over første økt!!

Den andre økten så sku vi prøve dirigering. Da ble det lagt ut 3 dummyer etter en vei, og så sku man springe å hente en og en når mamma sender en ut rett frem. Den første var jo enkel da, men så ble det litt mer vanskelig å huske de andre, men jeg klarte det fint. Litt mye søk siste gangen, men så byttet vi plass (alle andre hunder hadde jo sprunget der før meg, og det var mye dummylukt overalt skal jeg si deg..) så da ble det enklere. Mamma synes ihvertfall at jeg var kjempeflink :-) Vi prøvde også 2 dirigeringer der de ble kastet 2 dummyer - en til høyre og en til venstre. Så pekte mamma på hvilken jeg sku ta, og så sprang jeg å hentet den. Der var jeg kjempeflink første gangen, og ikke like flink andre gangen. Jeg sprang for så vidt å hentet riktig først, men så sprang jeg å byttet dummy med den andre, og det er visst nok ikke lov. Gjør man det så får man ikke noe godteri. Ikke et litet "flink jente" ens en gang! Får se hvis jeg gidder å prøve på det noen fler gang eller ikke.. Er jo ikke så stor vits å gjøre sånt hvis man ikke får noe godteri eller noe??! Mamma tok jo bare begge to fra meg, og så fikk jeg ikke noen verdens ting!?!?

Vi står/sitter å venter på at dummyene skal legges ut..


..og så er det bare å løpe å hente de :-) Tusen takk til Gøril for bildene :-)

Ja ja. Det var ihvertfall artig å prøve seg :-) Vi skal på jakttrening igjen om 2 uker - neste uke så skal jo jeg og mamma til Narvik og trene bruks, så da rekker vi ikke noe jakttrening. Jeg lurer egentlig på hvis mamma noen gang klarer å bestemme seg for hva vi skal satse på.. Nå trener jeg agility, rallylydighet, lydighet, bruks (spor), blodspor og så jakt.. Ikke for at det gjør noe assa. Jeg synes det er gøy å holde på med alt mulig jeg :-)

Mamma har forresten meldt oss på utstillig i Leknes i august. Hun lurer på hvis hun skal melde oss på lydnadsklass 1 og.. Ikke for at vi er klar til det mener hun, men vi kan jo trene mammas konkurransenerver i hvertfall :-) Er jo ikke så farlig hvis vi nuller og går helt elendig.. Men hvis bare mamma klarer å oppføre seg, og gå normalt, så skal jeg vel alltids klare å komme meg igjennom lydnadsklass 1 assa!! Fast blir hun like rar som på rallykonkurransen så vet jeg ikke helt hva jeg gjør... :-S

Ingen kommentarer: